احمد افروز: در سال‌های اخیر صنعت انیمیشن در ایران توانسته است رشد سریعی را تجربه کند و آثار خوبی به سینما و تلویزیون ارائه دهد.

در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر چهار اثر با نام‌های: شمشیر و اندوه، ببعی، ساعت جادویی و رویاشهر در قالب انیمیشن به اکران درآمد که نشان از رشد این صنعت هنری در کشورمان دارد.

هرچند انیمیشن‌های ساخته شده به لحاظ فنی قابل دفاع هستند و نشان از رشد این صنعت در بین هنرمندان خلاق و توانمند کشورمان دارد اما همچنان در محتوا و طراحی دارای ضعف های فراوان است و نشان می‌دهد در کنار تکنیک‌های فنی تولید، باید به مساله نویسندگی، پژوهش و طراحی نیز اهمیت داد.

امروزه انیمیشن در جهان همپای سینما حرکت می‌کند و دارای اهمیت فراوان است و بی شک اگر حمایت‌های لازم از فعالان این عرصه بشود در سال‌های آینده شاهد درخشش بیشتر این آثار در عرصه جهانی خواهیم بود.

تاسف بار است که می‌شنویم همزمان با رشد این صنعت افراد توانمند این حوزه اقدام به مهاجرت می‌زنند و این سرمایه اجتماعی مهم از دست می‌رود.

یکی از اقدامات موثر در این عرصه در کنار تامین مالی تولیدکنندگان آثار انیمه، ایجاد فضاهای معرفی و رقابت این آثار است. شاید در سال‌های آینده بتوانیم شاهد جشنواره مستقلی برای آثار پویانمایی باشیم.

انتهای مطلب

  • نویسنده : احمد افروز